Program je pojat jako první vhled do role uvádějícího učitele s nabídkou řady doporučení vycházejících z praxe. Jde o interaktivní setkání zaměřené na diskusi, sdílení, tvoření, modelování, a to se zaměřením na specifika konkrétní školy, v níž účastník působí. Předpokládá se, že účastník bude schopen obecné teze „lomit“ přes podmínky „své“ školy a tvořit tak jedinečný zásobník inspirativních příkladů, které může ve své praxi využít.
Obsah programu:
1) Úvodní setkání (6 hodin) - skládá se ze tří 90-ti minutových modulů:
- Já uvádějící učitel – „moje role v mojí škole“ účastníci se seznámí s kolegy – uvádějícími učiteli – z různých druhů či typů škol, vytvoří si tak platformu vhodnou pro síťování a inspiraci. Obohatí se vzájemnými zkušenostmi v oblasti školského práva a nově pojaté roli uvádějícího učitele, zároveň se začnou orientovat v ucelené nabídce podpory uvádějících učitelů. Účastníci si popíší činnosti uvádějícího učitele vhodné pro podporu začínajících učitelů v dané škole – přihlédnou ke specifikům svých škol – vize, hodnoty, klima, tradice, typ či druh školy apod. Na základě sebepoznávání svých dovedností si vytvoří sebereflektivní nástroj, který může sloužit k mapování svého rozvoje.
- Podporuji začínajícího učitele - účastníci se seznámí s různými možnostmi podpory začínajících učitelů, některé budou sdílet z vlastní zkušenosti, jinými se budou obohacovat. Vyzkouší si tzv. kontraktování v rámci rozhovoru se začínajícím učitelem, na základě něhož pak doporučí konkrétní formu podpory nebo kroky vedoucí k naplnění potřeb začínajícího učitele. Vyzkouší si rozhovor v triádě: uvádějící učitel – začínající učitel – vedení školy.
- Plánuji svůj profesní růst - účastníci se seznámí s kolegy – uvádějícími učiteli – z různých druhů či typů škol, vytvoří si tak platformu vhodnou pro síťování a inspiraci. Obohatí se vzájemnými zkušenostmi v oblasti školského práva a nově pojaté roli uvádějícího učitele, zároveň se začnou orientovat v ucelené nabídce podpory uvádějících učitelů.
2) Pět navazujících setkání
TÉMA 1:
Adaptační období a jeho fáze, časová dotace: 4 vyučovací hodiny
Cílem tohoto setkání je: Reflektovat dosavadní činnost v roli uvádějícího učitele a propojit fáze adaptačního období s konkrétními činnostmi uvádějícího učitele v daném typu či druhu školy.
TÉMA 2:
Kompetenční profil začínajícího učitele SYPO / Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství; časová dotace: 4 vyučovací hodiny
Cílem tohoto setkání je: Seznámit se s Kompetenčním profilem začínajícího a uvádějícího učitele i s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství a propojit tyto dokumenty s adaptačním obdobím a s činnostmi uvádějícího učitele.
TÉMA 3:
Náslechy v hodinách, poskytování zpětné vazby; časová dotace: 4 vyučovací hodiny
Cílem tohoto setkání je: Podpořit uvádějící učitele v procesu pozorování vyučovací hodiny a v poskytování popisné zpětné vazby i propojit tyto dovednosti s Kompetenčním profilem uvádějícího učitele, případně s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství
TÉMA 4:
Triády – uvádějící učitel – začínající učitel – vedení školy; časová dotace: 4 vyučovací hodiny
Cílem tohoto setkání je: Připravit a realizovat setkání v triádě: uvádějící učitel – začínající učitel – vedení školy a vyhodnotit její přínosy pro daný typ či druh školy i s ohledem na posilování dovedností začínajícího učitele definované např. v Kompetenčním profilu či Kompetenčním rámci absolventa učitelství.
TÉMA č. 5:
Ochutnávka mentorského programu; časová dotace: 6 vyučovacích hodin
Cílem tohoto setkání je: Poskytnout účastníkům vhled do navazujícího vzdělávacího programu „Mentorské dovednosti“, a to zcela praktickým způsobem, od teoretických základů, po pozorování až po vlastní nácvik mentorského rozhovoru
Po absolvování ucelené nabídky vzdělávacíh programů bude účastník schopen:
- Navázat kontakt se začínajícím učitelem a představit mu zaměření školy, včetně vize, hodnot a praktických tradic, na nichž je vzdělávání v daném typu či druhu školy postaveno.
- Zapojit se do vytváření plánu adaptace jako průvodce časem dvouletého adaptačního období.
- Podporovat dlouhodobě začínajícího učitele v jeho pedagogické činnosti, v práci se žáky i v komunikaci s dalšími pedagogy a rodiči žáků.
- Podporovat začínajícího učitele v nacházení a postupném naplňování jeho individuálních potřeb souvisejících s adaptací do nového prostředí.
- Provést začínajícího učitele adaptačním obdobím, jeho všemi fázemi a ujmout se efektivně všech činností s tím spojených.
- Zaměřit se na spolupráci v triádě začínající učitel – uvádějící učitel – vedení školy.
- Pracovat efektivně s Kompetenčním profilem začínajícího učitele i uvádějícího učitele – využívat všechny kompetence využitelné v daném typu a druhu školy.
- Představit začínajícímu učiteli Kompetenční model absolventa či absolventky učitelství a případně i navrhnout jeho využití v praxi dané školy.
- Cíleně se zaměřit na rozvoj svých vlastních kompetencí s adaptačním obdobím souvisejících.
- Pracovat na svém profesním rozvoj, pracovat s vybranými sebereflektivními nástroji.
- Vést začínajícího učitele k pravidelné sebereflexi a tím i postupné tvorbě plánu profesního rozvoje.
- Cíleně využívat své mentorské dovednosti získané v tomto vzdělávání a dále pracovat na jejich rozvíjení.