FORMATIVNÍ HODNOCENÍ NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE
Jedním ze společných znaků úspěšných škol (dle ČŠI) je kladení důrazu na systematické sledování vzdělávacích výsledků žáků, poskytování zpětné vazby (formativní hodnocení, formativní přístup) a identifikace vzdělávacích překážek, které žákovi neumožňují dosahování výsledků na optimální úrovni.
Komplexní metodická podpora učitelů v této oblasti povede ke zlepšení jejich dovednosti provádět průběžné formativní hodnocení, schopnosti cíleně a systematicky pozorovat žáky, analyzovat výsledky jejich činnosti, a tak získávat informace o jejich vzdělávacím pokroku.
Během vzdělávacího programu se učitelé naučí, jak podpořit jednotlivé žáky na jejich individuální vzdělávací cestě. Program je určen učitelům, kteří si chtějí osvojit základní principy a strategie formativního hodnocení a aktivně podporovat každého žáka v dosahování výsledků na úrovni jeho maximálních možností.
Obsah vzdělávacího programu v bodech:
• Hodnocení - význam a jeho specifika
• Pět klíčových strategií formativního hodnocení, pravidla a podmínky poskytování formativního hodnocení
• Pravidla, podmínky a nácvik poskytování popisné zpětné vazby – pozitivní a negativní zpětná vazba, chyby v podávání zpětné vazby
• Využití kritérií pro sebehodnocení a vrstevnické hodnocení
• Praktický nácvik tvorby kritérií k formativnímu hodnocení
První den
Seznámení s obsahem a průběhem vzdělávání, představení účastníků a jejich očekávání.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
- Vymezení pravidel komunikace a bezpečného prostředí.
- Pedagogické diagnostikování na 1. stupni základní školy, jako cesta k formativnímu hodnocení.
Základní informace k tématu formativního hodnocení
Teoretická část
Časová dotace 2 vyučovací hodiny
- proces hodnocení a jeho členění, význam, specifika, podstata, funkce a prostředky pedagogického hodnocení;
- pět klíčových strategií formativního hodnocení teoreticky
- cíle učení
- důkazy o učení
- poskytování zpětné vazby
- vrstevnické vzájemné hodnocení
- sebehodnocení
- pravidla a podmínky poskytování formativního hodnocení - individualizace vzdělávacího procesu – heterogenní třída
- rozdíl mezi sumativním a formativním hodnocením, pojmy kriteriální hodnocení, vrstevnické hodnocení, slovní hodnocení
Praktická část – příklady praxe s odkazem na teoretickou část
Časová dotace 4 vyučovací hodiny
- příklady praxe – co je a není formativní hodnocení/ přístup
- sdílení a porozumění cílům učení, efekt formativního přístupu na učení, motivaci
- tvoření bezpečného prostředí ve třídě – hry, aktivity, uspořádání třídy, diskuze
- popisný jazyk x hodnotící jazyk – příklady praxe
- formativní hodnocení prakticky:
- semafor
- uznání a otázka,
- vzájemné hodnocení prací během kooperativního učení – poskytování si vzájemné zpětné vazby, dopomoc, vzájemná podpora (ukázka Center aktivit a rolí ve skupině)
- poskytování vzájemné zpětné vazby na základě předem daných kritérií, které zdokonalují efektivnost zpětné vazby
- tipy do výuky např. využití lepíků atd.
- hodnotící komunitní kruh – reflexe skupinové činnosti; reflektivní otázky; metoda nedokončených vět; práce s abstraktními kartami atd.
- využití myšlenkové mapy
- metoda V - Ch – D
- hodnocení práce v hodině na základě kritérií a nastavených třídních pravidel
- formy sebehodnocení
- nonverbální techniky formativního hodnocení
- naslouchání, efektivní diskuze
Reflexe
Časová dotace 1 vyučovací hodina
Sdílení vlastních zkušeností, diskuze k tématu, sebehodnocení na základě vstupního dotazníku.
Druhý den
Důkazy o pokroku žáka
Časová dotace 1 vyučovací hodina
Zamyšlení se, jak efektivně získat relevantní informace o pokroku jednotlivých žáků – diskuze.
Efektivní zpětná vazba – normativní vs. kriteriální hodnocení
- Nastavování hodnotících kritérií
Časová dotace 1 vyučovací hodina
- Nastavení bezpečného prostředí – různé přístupy nastavování třídních pravidel a jejich využití ve vztahu k formativnímu přístupu. (vybírají samostatně, vycházejí ze školního řádu)
- Portfolium – časová dotace celkem 4 vyučovací hodiny
- Teoretická část
- Časová dotace: 1 vyučovací hodina
- Obsah:
- proč zavádět práci s portfoliem na 1. stupni ZŠ; výhody a nevýhody vedení portfolia;
- typy – portfolio sběrné (pracovní, dokumentační), výběrové portfolio (reprezentační), hodnotící – diagnostické portfolio;
- jak založit a vést portfolio, forma papírová, elektronická, kombinace;
- jak s portfoliem pracovat na 1. stupni ZŠ – využití během tripartit
- znaky kvalitního portfolia – příklady z praxe, ukázky portfolií
- diskuze k portfoliím – Jak s portfoliem začít; Co nám přináší ; Co sleduji; Co mi pomáhá v mé praxi.
- Praktická část
- Časová dotace: 3 vyučovací hodiny
- V tomto bloku bude probíhat práce s portfolii – ukázky portfolií, které si přinesli účastníci ze svých škol, představení vlastní práce s portfoliem, sdílení inspirativní praxe. Lektorka bude průběžně komentovat a doplňovat informace, které při představování vlastní práce účastníky nezazní, bude ukazovat další možnosti práce s portfoliem žáka. Důraz bude kladen na všechny možnosti, jak s portfoliem pracovat:
- 1. Práce s portfoliem a žák
- Jak využít práci s portfoliem k sebehodnocení žáka, k rozvoji sebehodnotících kompetencí (žák se učí hodnotit osobní pokroky, oceňovat výsledky své práce i práce druhých). Prožitky žáků – připomenutí zážitků, vybavení si určitých situací… Rozvoj komunikačních dovedností žáka prostřednictvím portfolia. Volba vlastního vzdělávacího cíle, výběr vhodných způsobů, metod a strategií vlastního učení.
- 2. Práce s portfoliem a pedagogický pracovník
- Plánovaná a spontánní činnost s portfoliem. Pedagogická diagnostika, podklady pro rozhovor se žákem, zákonnými zástupci. Prostředek k navázání vztahů pedagog – žák – rodič. Stanovení dalších vzdělávacích cílů, individualizace vzdělávacího procesu. Hodnocení práce a výsledků vzdělávání.
- 3. Práce s portfoliem a zákonní zástupci
- Jak využít portfolia při komunikaci se zákonnými zástupci o pokrocích/problémech žáka, jak realizovat osobní konzultace se zákonnými zástupci nad portfoliem, zákonný zástupce se může spolupodílet na výběru produktů do portfolia…
- Příklady a možnosti vhodné komunikace, možné struktury konzultace se zákonnými zástupci, scénář konzultace. Komunikace v triádě.
- Rizika nedostatečné komunikace.
Časová dotace 2 vyučovací hodiny
Další způsoby evidence pokroků – budování autonomie žáků
- Nácvik popisné zpětné vazby (práce s pracovními listy, pracemi z tvůrčího psaní)
- Práce se sebehodnotícími archy – tvorba sebehodnotících materiálů
- Mapy učebního pokroku
- Koučovací rozhovor učitel x žák s cílem podpořit žáka– modelové situace, koučovací ochutnávka (účastníci si sami vyzkouší)
- Vrstevnické hodnocení
Reflexe dne.
Zadání úkolu pro třetí den: Účastníci si vyberou, co z představeného vyzkouší ve vlastní praxi.
Třetí den
Časová dotace 5 vyučovacích hodiny.
- Konzultace/ Diskuze na základě zadaného úkolu
Reflektivní otázky např.
Jaké nové poznatky se mi podařilo aplikovat do praxe?
Jaká příležitosti a přínosy spatřuji?
Jaká úskalí spatřují?
Jaké vytvářím příležitosti k rozvíjení dovednosti vrstevnického hodnocení?
Lektorka bude ve spolupráci s ostatními účastníky pracovat s kazuistikami, které účastníci předem zašlou lektorce nebo s modelovými kazuistikami formou skupinové diskuze, reflexe, intervize a supervize, seznámí účastníky i s dalšími přístupy.
Kazuistiky se musí týkat tématu formativního přístupu (například problémy při zavádění práce s portfoliem, pokroků, sebehodnocení apod.).
Průběh:
Představení kazuistiky, její zpracování a závěr.
Časová dotace 1 vyučovací hodina.
- Vyzkoušení popisné zpětné vazby na základě konkrétních situací.
Časová dotace 2 vyučovací hodiny.
- Prostřednictvím metody „hry rolí“ analýza a návrh řešení rizikových/ problematických situací vycházejících z praxe účastníků (například problematická spolupráce pedagogických pracovníků - soudržnost při uplatňování společných cílů, společné plánování a vyhodnocování průběhu vzdělávání; komunikace učitel – rodič, žák…)
Cíl programu:
Účastníci zvládnou praktické techniky formativního hodnocení i poskytování popisné zpětné vazby, která dává žákům přesné informace o jejich učení. Zformulují příklad na hodnocení s pomocí hodnotících kritérií, rozliší mezi chválou a oceněním