PŘIHLÁŠENÍ NA VZDĚLÁVACÍ PROGRAM:
Efektivní komunikace s rodiči - v ZŠ
Číslo programu: | A287-03-15-242 |
Místo konání: | všechna pracoviště NPI ČR |
Datum konání: | 08. října 2024, 09:00–15:00 |
Anotace: | ⭣ Zobrazit anotaci ⭣ |
Komunikace s rodiči je důležitou součástí práce pedagogických pracovníků. Na semináři se budeme zabývat způsoby efektivní komunikace s rodiči.
- Blok (2 hodiny): základní principy komunikace s druhým člověkem tak, aby mohla probíhat na partnerské úrovni (především jasná a srozumitelná komunikace, empatie a porozumění, otevřenost a upřímnost, zpětná vazba a hledání společného řešení). Navrhneme konkrétní postupy a scénáře komunikace – verbální a neverbální komunikace, v jakých optimálních podmínkách má komunikace probíhat (místo, čas, kdo má být přítomen atp.), technika aktivního naslouchání, vyjednávání a zaznamenávání výstupů.
- Blok (2 hodiny): způsoby komunikace s rodiči – individuální (schůzky, konzultace, triády…), skupinové (třídní schůzky, třídní akce, akce školy…) a další způsoby komunikace (emaily, telefony, zprávy…). Diskuze nad tématem, jak lze zjišťovat, zda jsou tyto způsoby opravdu efektivní a jaké postupy se nám ve školách osvědčují, když nastavujeme s rodiči spolupracující komunikaci.
- Blok (2 hodiny): náročné situace, které mohou při komunikaci s rodiči nastat (např. rodič, který nerespektuje dohodnutá pravidla; je rozzlobený; popírá problémy svého dítěte; je uzavřený nebo úzkostný atp.). Uvedeme si situace, které se řeší při supervizích na školách, a dále situace, na které upozorňuje Česká školní inspekce. Navrhneme také další příklady náročné komunikace s rodiči, se kterými se setkávají přímo účastníci semináře. Probereme to, jakým způsobem tyto situace řešili a jaké jsou případné další varianty řešení.
- Blok (2 hodiny): při komunikaci v náročných situacích je nejdůležitější strategií zachovat si „chladnou hlavu“, vyznat se ve vlastních reakcích i reakcích druhé strany a vést komunikaci (verbální i neverbální) tak, aby postupně došlo ke zklidnění vypjaté atmosféry a dál mohla probíhat konstruktivní komunikace. Proto se v tomto bloku budeme také věnovat konkrétním postupům, jak zvládat vlastní emoce (techniky zaměřené na sebeuvědomění a seberegulaci – zapojení dechu, smyslů, mentální postupy a psychohygiena).
Vše je probíráno na základě modelových situací, které jsou předem připraveny, ale především na situacích, které navrhnou přímo účastníci semináře. Předpokládá se aktivní zapojení účastníků a součástí semináře jsou také konzultace a diskuze k danému tématu.
|
O úspěšném přihlášení budete informováni e-mailem.
Národní pedagogický institut České republiky je registrován Úřadem pro ochranu
osobních údajů - číslo registrace 00014324/001 ze dne 16. 1. 2002.
|
|