PŘIHLÁŠENÍ NA VZDĚLÁVACÍ PROGRAM:
Webinář Řečová výchova u dětí - náměty a inspirace
Číslo programu: | H37-09-22-251 |
Místo konání: | on-line |
Datum konání: | 27. a 28. května 2025 14.30 - 18.30 hod. |
Anotace: | ⭣ Zobrazit anotaci ⭣ |
Webinář je zaměřen na řečovou výchovu dětí předškolního věku a mladšího školního věku ve formálním a zájmovém vzdělávání.
Obsah dvoudenního webináře:
1. blok (90 minut)
- Ontogenetický vývoj řeči, proces osvojování řeči a jazyka, vývoj v raném, předškolním a mladším školním věku z hlediska jazykových rovin
- Souvztažnost rozvoje řeči s myšlením, motorikou, sluchovou i zrakovou diferenciací a úskalím řečového vývoje od narození do 6 - 7 let věku, koncept podpory rozvoje správné výslovnosti i řečového projevu dítěte
- Účastníci si vytvoří pomůcku (postavy 3-4, 4-5, 5-6 let) – vývojové mezníky (účastníci před zahájením obdrží informace, jaké pomůcky si mají připravit, postup tvorby jim bude zprostředkován prostřednictvím videa)
Přestávka 60 minut (v rámci níž je možno maximálně 30 minut věnovat reakcím na vznesené dotazy a podněty účastníků)
2. blok (90 minut)
Tématem druhého bloku je Rámcový vzdělávací program včetně doporučených námětů a inspirací. Je zaměřen na praktické činnosti a stimulační programy pro rozvoj komunikace ve složce obsahové, zvukové, gramatické a pragmatické. Bude prezentováno portfolio her, postupů a námětů:
- konkrétní dechová cvičení a propojení se školním vzdělávacím programem – barvy, geometrické tvary, rytmizace, skládání dle děje, hláska na začátku a konci slova, logické řady
- artikulační cvičení – netradiční hry a pomůcky
- pedagogové si osvojí metodické postupy a získají pracovní listy pro individuální i skupinovou výchovně vzdělávací činnost - jednoslabičná, dvojslabičná, trojslabičná slova, jednoslovné, dvojslovné, trojslovné věty, předložkové vazby, zvratná zájmena, alternativní otázky, základní okruhy pro rozvoj aktivní a pasivní slovní zásoby
2. den
1. blok (90 minut)
Tématem tohoto bloku je rozvoj grafomotoriky, zrakového, sluchového vnímání a vyprávěcí techniky.
- zrakové vnímání - hry na hledání stejných tvarů, napodobování, šifry, Kimovy hry, postřehování, pohybové hry se zapamatováním obrázků
- sluchová paměť – různé varianty hry Šla babička do městečka, kreslení dle pokynů nebo hádanek, sluchová pozornost – hádanky, pohybové hry spojené s pozorností, sluchová diferenciace – hry na určování hlásky na začátku a konci slova, račí řeč, hry na diferenciaci C,S,Z a Č, Š, Ž, vícesmyslové cvičení délky samohlásek
- nácvik vyprávění – tvorba vlastních knih dle časových souvislostí, zakreslování do mřížky - orientace v prostoru, grafické značky při popisu obrázku, komunikační okénka pro vyprávění, příběhová síť, pohybová pexesa, rytmizace na trampolíně, skládání produktů z papíru - lodě, čepice, trička, trenky, dům, auto
- grafomotorické cvičení a velkoplošné zpracování - pletení šatů, had, krokování v rámci kreslení obrázku
- manipulativní hry s obrázky – schovávání v místnosti, schovávání na těle, vyhledávání na interaktivní tabuli
Přestávka 60 minut (v rámci níž je možno maximálně 30 minut věnovat reakcím na vznesené dotazy a podněty účastníků)
2. blok (90 minut)
Součástí posledního bloku budou praktické postupy, jak nenásilně začlenit rodiče do spolupráce při rozvoji řečového projevu dětí (přednášky pro rodiče, nástěnky pro logopedickou prevenci, ukázky jednotlivých aktivit pro rozvoj řeči, kdy děti s pedagogem prezentují rodičům jednotlivé úkoly, společná cvičení dětí a rodičů - ve třídě jsou stanoviště, kde jsou prezentovány hry - 1. stanoviště - dechová cvičení, 2. stanoviště – artikulační cvičení, 3. stanoviště – hry na rozvoj sluchového vnímání, 4. stanoviště – hry na rozvoj slovní zásoby a vyjadřovací obratnosti, pod vedením pedagoga rodič s dítětem plní úkoly)
Diskuze
|
O úspěšném přihlášení budete informováni e-mailem.
Národní pedagogický institut České republiky je registrován Úřadem pro ochranu
osobních údajů - číslo registrace 00014324/001 ze dne 16. 1. 2002.
|
|