DETAILNÍ INFORMACE O VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU

Informace o programu

Název programu:Práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky 1. stupeň ZŠ (2. část ze 2)
Číslo programu:A063-51-21-251-02
Datum konání:15. května 2025
Čas konání:13:30–17:00
Místo konání:NPI ČR Olomouc, Wellnerova 25
Místnost:
Počet hodin:4 vyučovací hodiny
Lektor/lektoři:Mgr. Romana Divínová
Organizační garant:Mgr. et Mgr. Jana Pryclová, jana.pryclova@npi.cz, 608 026 509
Poplatek:700,- Kč


Komu je program určen

ředitelé a zástupci škol a školských zařízení, učitelé 1. stupně ZŠ


Popis programu

Osmihodinový workshop (rozdělený do dvou částí) je zaměřený na metody a formy výuky intelektově nadaných žáků na 1. stupni ZŠ. Workshop je plný inspirace, nápadů, tipů a aktivit.

 

Obsah 2. workshopu:

V navazujícím workshopu si vyzkoušejí si různé hry a aktivity, které uplatní ve výuce, ukážeme si náměty na obohacující projekty, které můžete zařadit do výuky. Budeme se věnovat rozvoji kreativity, seznámíme se s deskovými hrami vhodnými do výuky. Účastníci dostanou tipy na webové stránky, knihy a učební materiály vhodné pro MiND žáky.

 

· rozvíjející výukové materiály Qiido

· hry, aktivity do výuky

· projektové vyučování

· inspirace, tipy na weby, osvědčené materiály

 

Lektorka: Mgr. Romana Divínová

Vystudovala obor učitelství pro 1. stupeň ZŠ a poté ještě speciální pedagogiku, a ještě při studiu začala pracovat jako asistent pedagoga v nově vznikající třídě s rozšířenou výukou na FZŠ Hálkova Olomouc určené mimořádně nadaným žákům. Zde učila 7 let, poté následovala devítiletá rodičovská pauza. Během rodičovské dovolené navázala úzkou spolupráci s nadačním Qiido, věnuje se problematice vzdělávání nadaných dětí, přednáší, tvoří výukové materiály a publikuje



Požadavek na vstupní kompetence účastníka

začátečníci

Doporučená literatura a další informační zdroje

FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností.  Praha: Portál, 2015. ISBN 978-802-6209-690.

FOŘTÍKOVÁ, Jitka. Talent a nadání: jejich rozvoj ve volném čase. Praha: Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2009. ISBN 978-80-86784-75-5.

FOŘTÍKOVÁ, Jitka, ed. Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: Centrum nadání, 2008. ISBN 978-80-7387-173-4.

HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely,

výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1998-6.

JANDA, Miroslav; ŠŤÁVA, Jan a Gabriela VĚCHTOVÁ. Výchova a vzdělávání nadaných žáků. Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6552-9.

JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-19-4.

MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3.

MÖNKS, F. J. a Irene H. YPENBURG. Naše dítě je velmi nadané: rukověť pro rodiče a učitele. Praha: Grada, 2002. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0445-5.

MACHŮ, Eva, et al. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. ISBN: 978-80-7454-316-6.

PAVLAS, Tomáš et al. Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v

základních a středních školách: tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce, [2022].

ISBN 978-80-88087-97-7.

PORTEŠOVÁ, Šárka, et al. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Masarykova univerzita nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-210-5014-3.

STEHLÍKOVÁ, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a

nadané děti. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-802-7101-016.

 

Literatura zahraniční

BORLAND, James H. Gifted education without gifted children. In STERNBERG Robert. Conceptions of giftedness, 2005, 1-19. ISBN 9780521838412.

GAGNÉ, Françoys. Transforming gifts into talents: the DMGT as a developmental theory.

High Ability Studies. 2004, 15(2), 119-147. Dostupné z: doi:10.1080/1359813042000314682

LAINE, Sonja, Risto HOTULAINEN a Kirsi TIRRI. Finnish Elementary School Teachers'

Attitudes Toward Gifted Education. Roeper Review [online]. 2019, 41(2), 76-87 [cit. 2023-

07-01]. ISSN 02783193. Dostupné z: doi:10.1080/02783193.2019.1592794

LEAVITT, Monita. Your passport to gifted education. New York, NY: Springer, 2017, 132

s. ISBN 978-3-319-47637-7.

RENZULLI, Joseph S. What Makes Giftedness? Reexamining a Definition, 1978. Begabungsforschung und Begabtenförderung: der lange Weg zur Anerkennung: Schlüsseltexte von W. Stern (1916), FJ Mönks (1963), KA Heller (1965) und JS Renzulli (1978), 2014. ISSN 1059-0145.

RENZULLI, Joseph S. Emerging conceptions of giftedness: Building a bridge to the new century. Exceptionality, 2002, 10.2: 67-75. https://doi.org/10.1207/S15327035EX1002_2

STERNBERG, Robert J. Transformational giftedness: Rethinking our paradigm for gifted education. Roeper Review, 2020, 42.4: 230-240. https://doi.org/10.1080/02783193.2020.1815266

WORRELL, Frank C., et al. Gifted students. Annual review of psychology, 2019, 70: 551-576. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102846

 

Legislativa

Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. In: Sbírka zákonů [online]. [cit. 2023-06-24]. Dostupné z:

https://www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-1-2-2022

Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. In: Sbírka zákonů [online]. 2021 [cit. 2023-06-24]. Dostupné z:

https://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu

Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. In: Sbírka zákonů [online]. 2021 [cit. 2023-06-24]. Dostupné z:

https://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu

 

Elektronické zdroje

Krajské sítě podpory nadání. Portál talentovani.cz [online]. [2016] [cit. 2023-07-07].

Dostupné z: https://talentovani.cz/system-podpory-nadani/krajske-site

Logická olympiáda [online]. 2023 [cit. 2023-07-07]. Dostupné z: www.logickaolympiada.cz

Matematický klokan [online]. [2023] [cit. 2023-07-07]. Dostupné z: https://matematickyklokan.net/index.php

Nadané děti [online]. 2023 [cit. 2023-07-07]. Dostupné z: https://www.nadanedeti.cz

Nadané děti. Mensa ČR [online]. 2023 [cit. 2023-07-07]. Dostupné z: https://deti.mensa.cz/index.php

Národní pedagogický institut České republiky [online]. 2023 [cit. 2023-07-07]. Dostupné z: https://www.npi.cz/

Neuron Junior. Neuron [online]. [2022] [cit. 2023-07-07]. Dostupné z:

https://www.nfneuron.cz/neuron-junior

Qiido patron nadaných dětí [online]. 2023 [cit. 2023-07-07]. Dostupné z:

https://www.qiido.cz/