Informace o programu
Název programu: | Práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky 1. stupeň ZŠ (2. část ze 2) |
Číslo programu: | A063-51-21-251-02 |
Datum konání: | 15. května 2025 |
Čas konání: | 13:30–17:00 |
Místo konání: | NPI ČR Olomouc, Wellnerova 25 |
Místnost: | |
Počet hodin: | 4 vyučovací hodiny |
Lektor/lektoři: | Mgr. Romana Divínová |
Organizační garant: | Mgr. et Mgr. Jana Pryclová, jana.pryclova@npi.cz, 608 026 509 |
Poplatek: | 700,- Kč |
Komu je program určen
ředitelé a zástupci škol a školských zařízení, učitelé 1. stupně ZŠ
Popis programu
Osmihodinový workshop (rozdělený do dvou částí) je zaměřený na metody a formy výuky intelektově nadaných žáků na 1. stupni ZŠ. Workshop je plný inspirace, nápadů, tipů a aktivit.
Obsah 2. workshopu:
V navazujícím workshopu si vyzkoušejí si různé hry a aktivity, které uplatní ve výuce, ukážeme si náměty na obohacující projekty, které můžete zařadit do výuky. Budeme se věnovat rozvoji kreativity, seznámíme se s deskovými hrami vhodnými do výuky. Účastníci dostanou tipy na webové stránky, knihy a učební materiály vhodné pro MiND žáky.
· rozvíjející výukové materiály Qiido
· hry, aktivity do výuky
· projektové vyučování
· inspirace, tipy na weby, osvědčené materiály
Lektorka: Mgr. Romana Divínová
Vystudovala obor učitelství pro 1. stupeň ZŠ a poté ještě speciální pedagogiku, a ještě při studiu začala pracovat jako asistent pedagoga v nově vznikající třídě s rozšířenou výukou na FZŠ Hálkova Olomouc určené mimořádně nadaným žákům. Zde učila 7 let, poté následovala devítiletá rodičovská pauza. Během rodičovské dovolené navázala úzkou spolupráci s nadačním Qiido, věnuje se problematice vzdělávání nadaných dětí, přednáší, tvoří výukové materiály a publikuje
Požadavek na vstupní kompetence účastníkazačátečníci
Doporučená literatura a další informační zdrojeFOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-802-6209-690.
FOŘTÍKOVÁ, Jitka. Talent a nadání: jejich rozvoj ve volném čase. Praha: Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2009. ISBN 978-80-86784-75-5.
FOŘTÍKOVÁ, Jitka, ed. Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: Centrum nadání, 2008. ISBN 978-80-7387-173-4.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely,
výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1998-6.
JANDA, Miroslav; ŠŤÁVA, Jan a Gabriela VĚCHTOVÁ. Výchova a vzdělávání nadaných žáků. Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6552-9.
JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-19-4.
MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3.
MÖNKS, F. J. a Irene H. YPENBURG. Naše dítě je velmi nadané: rukověť pro rodiče a učitele. Praha: Grada, 2002. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0445-5.
MACHŮ, Eva, et al. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. ISBN: 978-80-7454-316-6.
PAVLAS, Tomáš et al. Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v
základních a středních školách: tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce, [2022].
ISBN 978-80-88087-97-7.
PORTEŠOVÁ, Šárka, et al. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Masarykova univerzita nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-210-5014-3.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a
nadané děti. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-802-7101-016.
Literatura zahraniční
BORLAND, James H. Gifted education without gifted children. In STERNBERG Robert. Conceptions of giftedness, 2005, 1-19. ISBN 9780521838412.
GAGNÉ, Françoys. Transforming gifts into talents: the DMGT as a developmental theory.
High Ability Studies. 2004, 15(2), 119-147. Dostupné z: doi:10.1080/1359813042000314682
LAINE, Sonja, Risto HOTULAINEN a Kirsi TIRRI. Finnish Elementary School Teachers'
Attitudes Toward Gifted Education. Roeper Review [online]. 2019, 41(2), 76-87 [cit. 2023-
07-01]. ISSN 02783193. Dostupné z: doi:10.1080/02783193.2019.1592794
LEAVITT, Monita. Your passport to gifted education. New York, NY: Springer, 2017, 132
s. ISBN 978-3-319-47637-7.
RENZULLI, Joseph S. What Makes Giftedness? Reexamining a Definition, 1978. Begabungsforschung und Begabtenförderung: der lange Weg zur Anerkennung: Schlüsseltexte von W. Stern (1916), FJ Mönks (1963), KA Heller (1965) und JS Renzulli (1978), 2014. ISSN 1059-0145.
RENZULLI, Joseph S. Emerging conceptions of giftedness: Building a bridge to the new century. Exceptionality, 2002, 10.2: 67-75. https://doi.org/10.1207/S15327035EX1002_2
STERNBERG, Robert J. Transformational giftedness: Rethinking our paradigm for gifted education. Roeper Review, 2020, 42.4: 230-240. https://doi.org/10.1080/02783193.2020.1815266
WORRELL, Frank C., et al. Gifted students. Annual review of psychology, 2019, 70: 551-576. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102846
Legislativa
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. In: Sbírka zákonů [online]. [cit. 2023-06-24]. Dostupné z:
https://www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-1-2-2022
Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. In: Sbírka zákonů [online]. 2021 [cit. 2023-06-24]. Dostupné z:
https://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu
Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. In: Sbírka zákonů [online]. 2021 [cit. 2023-06-24]. Dostupné z:
https://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu
Elektronické zdroje
Krajské sítě podpory nadání. Portál talentovani.cz [online]. [2016] [cit. 2023-07-07].
Dostupné z: https://talentovani.cz/system-podpory-nadani/krajske-site
Logická olympiáda [online]. 2023 [cit. 2023-07-07]. Dostupné z: www.logickaolympiada.cz
Matematický klokan [online]. [2023] [cit. 2023-07-07]. Dostupné z: https://matematickyklokan.net/index.php
Nadané děti [online]. 2023 [cit. 2023-07-07]. Dostupné z: https://www.nadanedeti.cz
Nadané děti. Mensa ČR [online]. 2023 [cit. 2023-07-07]. Dostupné z: https://deti.mensa.cz/index.php
Národní pedagogický institut České republiky [online]. 2023 [cit. 2023-07-07]. Dostupné z: https://www.npi.cz/
Neuron Junior. Neuron [online]. [2022] [cit. 2023-07-07]. Dostupné z:
https://www.nfneuron.cz/neuron-junior
Qiido patron nadaných dětí [online]. 2023 [cit. 2023-07-07]. Dostupné z:
https://www.qiido.cz/