Informace o programu
Název programu: | Rozvoj matematické pregramotnosti v praxi MŠ |
Číslo akreditace MŠMT: | MSMT-25243/2016-1-731 |
Číslo programu: | Z38-02-17-181 |
Datum konání: | 23. března a 6. dubna 2018; 9.00 - 16.00 |
Místo konání: | NIDV Liberec, Masarykova 28 |
Počet hodin: | 16 vyučovacích hodin |
Lektor/lektoři: | PaedDr. Iva Tomášková |
Organizační garant: | Mgr. Petra Karbanová, petra.karbanova@npi.cz, 775 571 651 |
Poplatek: | 1250,- Kč |
|
Za výběr vzdělávacího programu k financování ze šablon zodpovídá příjemce podpory.
|
Komu je program určen
učitelé MŠ
ředitelé škol a školských zařízení
Popis programu
Vzdělávací program je rozdělen do dvou osmihodinových částí. V úvodní části vzdělávacího programu bude nastíněna problematika ze dvou pohledů: z pohledu matematické gramotnosti se jedná o znalostně dovednostní rozvoj a o rozvoj schopností, na kterých školní matematika bude stavět a z pohledu pedagogicko-psychologického - co je a co není smysluplné a žádoucí zařadit do aktivit v mateřské škole a co je v předškolním věku diskutabilní, ne-li nežádoucí a zdůvodnění. V problematice je nutné propojit vývojovou a kognitivní psychologii s matematikou.
Tato problematika bude demonstrována například metodou kontrastu - jak v práci s drobným materiálem, tak na úrovni pohybových her, rovněž v práci s papírem a pracovními listy. Odkryjeme, co se v dané aktivitě může rozvíjet a za jakých podmínek (pre-aritmetické, pre-geometrické představy, prelogické myšlení). V této části budou využity různé podpůrné didaktické materiály, které jsou určeny pro práci s dětmi od dvou let. Formou dramatizace v obou částech programu proniknou účastníci do aktivit, které umožňují lépe rozvíjet dynamickou prostorovou orientaci a představivost (propojení vnímání prostoru a času) u dětí a porozumět některým obtížím.
První část programu zahrnuje tato témata: A. Manipulativní aktivity a pohybové hry s pravidly - odkryjeme, které schopnosti se ve hrách rozvíjejí, které žádoucí představy vznikají, poukážeme na úskalí, která ten který způsob práce skrývá. B. Ukážeme nové postupy, jak řadit aktivity do cílených posloupností a skupin aktivit – do didaktických struktur. Ukážeme pozitiva i úskalí role času a velikosti prostoru pro hru v jednotlivých činnostech a to na přímé práci s dětmi. C. Závěrečná odborná diskuse.
Druhá část programu zahrnuje tato témata: A. Práce s papírem a pracovními listy - ukážeme si nejen novou zásobu aktivit v didaktických strukturách (umožní lépe pracovat s ŠVP PV a týdenním plánem, ale i stanovovat dílčí pedagogické diagnostiky dítěte). Účastníci budou seznámeni s vybranými kriterii pro hodnocení a využívání pracovních listů. V souvislosti s využíváním obrázků ukážeme na nebezpečí vzniku formalismů a blokátorů v předškolním vzdělávání. B. Dále budou účastníkům vysvětleny některé techniky vedoucí k vytváření vlastních pracovních listů s přihlédnutím ke složení skupiny, praktické vyzkoušení. Rovněž budeme pracovat s dětmi a následné analýzy využijeme pro diskusi k didaktickým strukturám v práci s papírem. C. Závěrečná odborná diskuse.
Doporučená literatura a další informační zdrojeKaslová, M. "Hry nejen v matematice"